Universitas: in dialoog over ‘geestelijke gezondheid’ via wetenschap en cultuur

D_A_22_23_Universitas
Nederlands

Universitas?

De UGent streeft naar meer kruisbestuiving tussen de universitaire opleidingen. Het doel van Universitas is de dialoog op gang te brengen tussen zowel UGent-onderzoekers als studenten uit verschillende disciplines en met een geïnteresseerd publiek.

Meer informatie vind je hier terug.

In dialoog over ‘geestelijke gezondheid’ via wetenschap en cultuur

Tijdens deze avond gaan we in gesprek over de manier waarop geestelijke gezondheid aan bod komt in fictie, kunst, (populaire) cultuur en media en hoe deze beelden en verhalen zich verhouden tot het wetenschappelijk onderzoek rond geestelijke gezondheid enerzijds en het ruimere cultureel-maatschappelijke debat anderzijds.

Concreet stellen we de vraag hoe kennis rond maar ook oordelen over geestelijke gezondheid tot stand komen vanuit een wisselwerking tussen verschillende perspectieven uit wetenschap, cultuur en samenleving.

De panelleden gaan hierover in dialoog op basis van zelf gekozen voorbeelden uit literatuur, fictie, kunst en (populaire) cultuur. Bibliotheek De Krook zal eveneens voorbeelden uit haar collectie selecteren en ter beschikking stellen.

We starten om 19u30. Iedereen welkom vanaf 19u00.

Inleiding en moderatie: Kris Rutten (Onderwijskunde, UGent).

Panelleden: Stijn Vanheule (Psychologie, UGent), Kirsten Catthoor (ZNA Psychiatrisch Ziekenhuis Stuivenberg en Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie), Emma Brijs (Psychologie, UGent en Villa Voortman) en Simon Allemeersch (Sociaal Werk, UGent en Theatercollectief Lucinda Ra).

Afsluitende reflectie: Ann Buysse (Decaan FPPW).

i.s.m. PSYNC

UNIVERSITAS

Dinsdag 25 april van 19u30 tot 21u.

De Krook – Zaal De Blauwe Vogel

Platteberg 11, 9000 Gent.

Universitas: in dialoog over ‘geestelijke gezondheid’ via wetenschap en cultuur