Micro-credential | Modellen in de psychoanalyse
Beschrijving
De micro-credential Modellen in de psychoanalyse biedt een grondige kennismaking met de kernelementen van de psychoanalytische theorie, kliniek en ethiek. Of je nu een zorgprofessional bent of gewoon je begrip van de menselijke psyche wilt verdiepen, deze opleiding biedt waardevolle inzichten in de complexe modellen die ons gedrag, onze emoties en ons innerlijk leven beïnvloeden.
Volgende onderwerpen komen aan bod:
- Subjectieve verdeeldheid in relatie tot psychische representaties, mentalisatie, taal en drift.
- De relatie tussen affect, drift, genot, Ik en subject.
- Het statuut en de klinische manifestatie van het onbewuste in relatie tot subjectiviteit.
- De fundamentele verbondenheid tussen subject en Ander in de subjectwording, met bijzondere aandacht voor de rol van gezin, liefde en cultuur.
- Het statuut van het symptoom, acting-out, passage-à-l’acte en het elementair fenomeen.
- Neurose, psychose en perversie als klinische structuren.
- Therapeutische processen, met bijzondere aandacht voor het spreken, de overdracht en de act.
NA DE OPLEIDING HEB JE
- Klinisch en theoretisch inzicht in de volgende psychoanalytische kernbegrippen: de triade Reëel, Symbolisch en Imaginair; drift/genot; ego/ik; subject; verdeeldheid; structuur; onbewuste; ander en Ander; psychose en neurose; symptoom en elementair fenomeen; taal en spreken; de act; overdracht.
- Inzicht in de historische evolutie van het psychoanalytisch denken en in de koppeling met maatschappelijke en culturele evoluties.
- Inzicht dat de psychoanalyse werkt vanuit een casusgerichte focus en het spreken als referentiepunt neemt voor diagnostiek en interventies.
Programma
PRAKTISCH
Voor dit type micro-credential worden de lessen georganiseerd samen met de reguliere studenten van de opleidingen Psychologie, Moraalwetenschappen en Wijsbegeerte.
De hoorcolleges gaan door in het 1ste semester. Het lessenrooster wordt in juli bekend gemaakt.
VOOR WIE
- Voor iedereen die geïnteresseerd is in psychoanalyse
- Kennis van het Nederlands
ONDERWIJSTAAL
- Nederlands
EVALUATIE
- Niet-periodegebonden evaluatie (25%): studenten schrijven op een afgesproken moment een kort essay aan de hand van een syllabus met zelfstandig door te nemen teksten.
- Periodegebonden evaluatie (75%): schriftelijk examen met open vragen.
Wanneer men niet deelneemt aan de evaluatie van één of meer onderdelen kan men niet meer slagen voor het geheel van het opleidingsonderdeel.
Om te slagen voor het opleidingsonderdeel moet het eindcijfer minstens 10/20 zijn en moet op alle onderdelen van de evaluatie minstens het equivalent van 8/20 worden behaald. Indien het eindcijfer toch een cijfer van 10 of meer op 20 zou zijn, wordt dit teruggebracht tot het hoogste niet-geslaagd cijfer (nl. 9/20).
TWEEDE EXAMENKANS
- Niet-periodegebonden evaluatie: examen in de tweede examenperiode is enkel mogelijk in gewijzigde vorm
- Periodegebonden evaluatie: schriftelijk examen met open vragen.