Studiedag | Samen bouwen aan een toekomst voor jong en oud

Beste deelnemers,

Met spijt moeten we u informeren dat de studiedag ‘samen bouwen aan een toekomst voor jong en oud’ op 29/05 helaas niet doorgaat. 

We begrijpen dat dit teleurstellend nieuws is en bieden onze oprechte excuses aan voor het ongemak. We zijn momenteel bezig met het plannen van een nieuwe datum voor het evenement in de toekomst. Als u op de hoogte wilt blijven van deze nieuwe datum, laat het ons dan gerust weten.

Als u vragen heeft of verdere informatie wenst, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via dunantacademie@ugent.be

Nogmaals onze excuses voor het ongemak en we hopen u binnenkort bij een ander evenement te mogen verwelkomen.

Met vriendelijke groeten, 

Het Dunant Academie Team

 

-------------------------------------------------------------

Onderzoek, praktijk en beleid: een driehoek die vele vragen oproept en die tijdens deze studiedag centraal staat. Is er een nieuwe relatie nodig tussen onderzoek en onderwijspraktijk? Tussen onderzoek en onderwijsbeleid? Moeten onderzoekers werken aan een “wetenschap van verschil”, die verschillende perspectieven erkent en verwelkomt? Is er verzoening mogelijk tussen paradigma’s, in het belang van het kind? Kan sociale wetenschap zonder ideologie? Het zijn complexe vragen die geen eenduidig antwoord kennen.

Een oplossingsgerichte, neoliberale samenleving zal zulke vragen daarom veelal uit de weg gaan. In plaats daarvan ligt de nadruk op “wat werkt?”, op impact, op middelen. Diverse actoren, van praktijk tot beleid, verlangen naar een “wetenschap van oplossingen” en stimuleren “beleidsrelevant” onderzoek dat daarbij aansluit.

Deze studiedag gooit het over een andere boeg, en verkent de spanning tussen de complexe realiteit en de vraag naar eenduidige oplossingen. Moeilijke vragen worden niet uit de weg gegaan: integendeel, we gaan op zoek naar een antwoord op vragen omtrent de relatie tussen onderzoek, onderwijspraktijk en onderwijsbeleid, zodat we samen bouwen aan de toekomst voor jong en oud.

  • Datum: Woensdag 29/05/2024 van 09:00 tot 16:00
  • Locatie: Plantentuin UGent - Palmarium, Ledeganckstraat 35, 9000 Gent
  • Voor wie: professionals en beleidsmakers die bezig zijn met educatie
  • Kostprijs: 
    • Normale prijs - inclusief lunch: 75 euro
    • Doctoraatsstudenten die hebben deelgenomen aan de Seasonal School ‘Re-thinking education in conditions of converging crises and proliferating possibilities’ mogen gratis deelnemen.

De lezingen en koffiepauze vinden plaats in het Palmarium (Plantentuin Gent)
De lunch gaat door in het Forum (GUM, plantentuin Gent).

 

  • 08u30: opening deuren - verwelkoming met koffie 
  • 09u00: verwelkoming (NL) door professor Rudi Roose
  • 09u15: openingslezing (EN) door professor Peter Moss
  • 10u30: koffiepauze
  • 11u00: sofagesprek:Welke relatie is er nodig tussen wetenschap en praktijk en hoe krijgt die best vorm?’(NL) door Dirk Van Damme (Voorzitter Commissie van Wijzen) en Pedro De Brucykere (Algemeen Directeur Leerpunt), Moderator: Professor Hilde van Keer
  • 12u00: Lunch met broodjes (in het Forum (GUM, plantentuin Gent))
  • 13u00: Middaglezing (NL) door professor Mieke Van Houtte
  • 13u45: Sofagesprek:Welke relatie is er nodig tussen wetenschap en onderwijsbeleid en hoe krijgt die best vorm?’’(NL) door Lieven Boeve (Directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen) en Ilse De Bourdeaudhuij (Onderwijsdirecteur UGent), Moderator: professor Wim Van Lancker
  • 14u45: Koffiepauze
  • 15u15: Afsluitende lezing (NL) door professor Michel Vandenbroeck
  • 16u00: Einde

 

 

 

Schrijf je hier in voor lessen uit deze cursus

Studiedag: samen bouwen aan de toekomst voor jong en oud

Beschrijving

Reguliere prijs: 75,00 euro

Enkel doctoraatsstudenten die hebben deelgenomen aan de Seasonal School ‘Re-thinking education in conditions of converging crises and proliferating possibilities’ mogen gratis deelnemen.
Klik in je winkelmandje op "Ik heb recht op een uitzonderingsprijs"  en klik op "doctoraatsstudent die deelnam aan seasonal school".