Leertraject: GOL(L)D 3.0.: samen leren in het omgaan met diversiteit
Beschrijving
Het GOL(L)D-concept, (Gericht Ondersteunen van Leraren in het Leren omgaan met Diversiteit), leeft in jullie organisatie. Jullie zijn reeds aan de slag gegaan met de uitgangspunten en zetten in op het werken met leervragen van leerkrachten. Het Decreet Leersteun verscherpt nog meer de focus op leerkracht, team en schoolondersteuning.
Ugent, Vakgroep Orthopedagogiek was de voorbij jaren betrokken bij diverse projecten en (doctoraats)onderzoeken die input leveren om op de verschillende niveaus in te zetten.
Een belangrijk inzicht is dat in de ondersteuning/coaching gerichte kaders (o.a. woordspinnen Potential, Diversiteitnetwerkt) dienen gehanteerd te worden om de professionele kijk te verscherpen. De manier van kijken bepaalt welke mogelijkheden gezien worden zodat het handelen kan aangepast worden aan de noden van de kinderen/ klasgroep.
We hebben ervaring opgedaan hoe we deze kaders best implementeren- ook op schooniveau. We willen dit laten inhaken op het werk van GOL(L)D. Daarom zouden we graag met jullie een leertraject doorlopen. Het zal ineens de basis zijn voor een inspiratieboek rond GOL(L)D en een toekomstige leertraject aan de universiteit Ugent.
Daarnaast ervaren we een grote nood ifv ondersteuning afstemmen op leerlingen met moeilijk hanteerbaar gedrag en meertaligheid én specifieke noden. Deze inhoud zal aanbod komen zodat het ingezet kan worden ifv verbreding professionele kijk en handelingsgerichte ondersteunen.
Het leertraject heeft de volgende doelen:
- De professionele kijk op kwaliteitsvol inclusief onderwijs van onderwijsprofessionals versterken.
- Ondersteuning op leerkracht- en schoolniveau vanuit leersteuncentra verkennen en versterken
- Inzicht en repertoire vergroten rond specifieke noden én meertaligheid en ondersteuning van leerlingen met moeilijk hanteerbaar gedrag
Programma
Hoe ziet het leertraject eruit? (zie ook bijlage visualisatie)
We kiezen voor een professionaliseringstraject gebaseerd op wetenschappelijke criteria van Mercie (2015) om duurzaamheid te bekomen:
- Vertrekpunt eigen noden en vragen
- Koppeling inhoudelijke inzichten vanuit onderzoek
- Vertaalslag dagelijkse onderwijspraktijk
- Collectief en actief leren
- Sterke begeleider/ coach met inhoudelijke know how
Ondersteuning als gezamenlijk Verhaal: LSC met Partnerscholen
We zetten in op een samenwerkingstraject LSC met partnerscholen. Door deze samenwerking verwachten we een sterke band die bijdraagt aan de ondersteuning van diversiteit op alle niveaus.
- Start van het Traject (digitaal):
- Bij aanvang komen de LSC's samen om het leertraject/actieonderzoek af te stemmen op de specifieke noden.
- Elke LSC stelt een groep samen van vijf medewerkers (ondersteuners en een beleidsmedewerker) en twee medewerkers per partnerschool voor het doorlopen van het leertraject en actieonderzoek. (= kernteam)
- Gezamenlijke Bijeenkomsten
- Eerste bijeenkomst (kernteam/ live): start van het actieonderzoek met bijbehorende kaders om de professionele visie aan te scherpen en cyclisch te werken met leervragen.
- Tweede en vierde bijeenkomst (LSC/ Live): twee gezamenlijke samenkomsten: alle LSC ifv hulpbronnen actieonderzoek met focus op specifieke noden en meertaligheid en moeilijk hanteerbaar gedrag
- Derde en vijfde bijeenkomst focusgroep (kernteam/ digitaal): twee online focusgroepen per LSC en partnerschool onder begeleiding ifv ondernomen acties, inspirerende praktijken en bijsturen van leervragen (data op maat van de partners)
- Afronden traject (kernteam/ live): doorlopend gebruik van digitaal leerpad rond teamcoaching.
Data op een rijtje:
- Dinsdag 27 augustus 2024 om 16.30 uur of woensdag 4 september 2024 om 13.00 uur (digitaal) -LSC
- Vrijdag 4 oktober 2024 van 9.00 tot 15.30 uur, Ugent Henri Dunantlaan 2, 9000 Gent, - kernteam
- Dinsdag 12 november 2024 van 9.00 tot 15.30 uur, Ugent Henri Dunantlaan 2, 9000 Gent, - LSC
- Januari 2025- Digitale focusgroep op maat van kernteam
- Dinsdag 11 februari 2025 9.00 tot 15.30 uur, Ugent Henri Dunantlaan 2, 9000 Gent- LCS
- April 2025- Digitale focusgroep op maat van kernteam
- Donderdag 15 mei 2025 9.00 tot 15.30 uur, Ugent Henri Dunantlaan 2, 9000 Gent - kernteam
Deelnemers: Per betrokken leersteuncentrum 5 medewerkers (liefst diegene die GOLLD gevolgd hebben of alvast de principes hanteren), gekoppeld aan twee school (twee medewerkers per school worden uitgenodigd in Gent)
We zetten in op duurzaamheid door alle materialen te delen, de trajecten en implementatie op te volgen dmv digitale focusgroepen en de LSC te ondersteunen zodat zij handvatten hebben om op leerkracht en schoolniveau werken.
Deze manier van werken – collectief leren adhv actieonderzoek- geeft een structuur die jaar na jaar zelfstandig door het LSC kan ingezet worden met andere partnerscholen en andere partners.
Opmerkingen
Deelnameprijs (alle materialen en lunch inbegrepen op de live momenten).
- 1600 euro per LSC (5 deelnemers)
- 240 euro per school (2 deelnemers per school sluiten aan bij de bijeenkomsten)
Meer informatie: inge.vandeputte@ugent.be of 0486/16.55.48.
Aanwezigheid bevestigen via google form: https://forms.gle/hmTpPbd4aSyQB2UYA
Schrijf je hier in voor lessen uit deze cursus
leertraject GOL(L)D
Deelnameprijs (alle materialen en lunch inbegrepen op de live momenten).
- 1600 euro per LSC (5 deelnemers)
- 240 euro per school (2 deelnemers per school sluiten aan bij de bijeenkomsten)
Klik in je winkelmandje op "Ik heb recht op een uitzonderingsprijs" om het tarief van 240 euro te betalen.
Meer informatie: inge.vandeputte@ugent.be of 0486/16.55.48.
Aanwezigheid bevestigen via google form: https://forms.gle/hmTpPbd4aSyQB2UYA