Boekvoorstelling: Mijn kind heeft pijn. Omgaan met pijn bij baby’s, kleuters en jongeren, thuis en bij de dokter.

D_A_19.04.23_LG
Nederlands

Wat is pijn en hoe kan je dit herkennen bij kinderen? Hoe kan je pijn behandelen en waar mogelijk voorkomen? Op deze vragen geeft prof. dr. Liesbet Goubert een antwoord tijdens haar interactieve boekvoorstelling in De Krook!

Vanaf het moment dat een kind geboren wordt, krijgt het te maken met pijn. Dat gaat van prikjes tot ziektes, van valpartijen tot groei­pijnen. Eén op de vier kinderen ervaart zelfs chronische pijn, waar­bij klachten blijven aanhouden. Als ouder of zorgverlener is het soms moeilijk om daar juist op te reageren. Nog al te vaak zeggen we: ‘bijt maar even flink op je tanden’ of ‘het zal wel overgaan’. Zo wordt pijn bij kinderen dikwijls onderschat en onderbehandeld.

In haar boek ‘Mijn kind heeft pijn’ beantwoordt prof. dr. Liesbet Goubert vaak voorkomende vragen zoals “Wat zijn de meest voorkomende mythes en misverstanden over pijn?” “Wat als mijn kind prikangst heeft?” “Is een pijnstiller wel veilig voor mijn kleuter?” en “Als de pijn niet overgaat, wat kun je dan doen?”. Prof. dr. Liesbet Goubert deelt haar kennis over pijn op basis van de meest recente wetenschappelijke inzichten en reikt handvatten aan om pijn bij kinderen te herkennen, te behandelen en waar mo­gelijk te voorkomen. Ze pleit ook voor een betere pijnbehandeling op kin­dermaat, ook bij langdurige pijn.

Deze boekvoorstelling is er voor iedereen: hulpverleners, ouders, studenten en andere geïnteresseerden. Tijdens de voorstelling krijgt het publiek de kans om vragen te stellen aan de auteur en na de voorstelling is het mogelijk om het boek aan te kopen!

Waar? Bibliotheek de Krook - zaal Laatkomer

Wanneer? 19/04/2023

Timing?

• 18u30: DEUREN

• 19u-20u: INTERACTIEVE BOEKVOORSTELLING

• 20u: KANS OM HET BOEK AAN TE KOPEN

Informatie over de auteur

Liesbet Goubert is hoogleraar Klinische Gezondheidspsychologie aan de Universiteit Gent. Met haar onderzoek naar de preventie en behandeling van pijn bij kinderen en volwassenen sleepte zij verschillende wetenschappelijke prijzen in de wacht, waaronder de British Pain Society Medal.

Informatie over het boek

Het boek werd uitgegeven door Uitgeverij Lannoo.

Schrijf je hier in voor lessen uit deze cursus

Boekvoorstelling: Mijn kind heeft pijn.

Beschrijving